Kinderkopjes, maar dan anders
Aurelia van der Burght beton, brons Hapert (gemeente Bladel) 2002 |
'In het spoor van de tram'
In 1997 heeft het Cultuurfonds Bladel een prijsvraag uitgeschreven met daarin een opdracht rond het thema 'in het spoor van de tram'. Het ontwerp - een 3D ontwerp of een ingreep in het landschap - moet dienen als herinnering aan de legendarische tramverbinding die 100 jaar geleden in de Kempen werd geopend. De tramlijn verbond Eindhoven met Turnhout (België). De prijsvraag is uitgemond in een project met een looptijd van vijf jaar. Vijfenzeventig kunstenaars namen deel aan de prijsvraag, waarbij ontwerpen anoniem werden ingediend. Het ligt in de bedoeling dat in de vijf projectjaren ontwerpen van vijf verschillende kunstenaars worden gerealiseerd. Uit de opdracht De bezinning op het verleden moet niet uitmonden in nostalgie, maar moet met landschappelijke en beeldende interessante ingrepen in eigentijdse uiting blijk geven van een visie op de symbolische betekenis van die verbinding voor die streek. De beelden moeten de nieuwsgierigheid van de voorbijganger prikkelen en deze zal, wanneer hij/zij meerdere beelden langs de route ziet, zelf de theamtische relatie ontdekken. Voor de beeldvorming is een brochure uitgegeven met informatie, is een tentoonstelling ingericht, diverse activiteiten ondernomen door plaatselijke initiatieven en zijn op verschillende plaatsen langs de route foto's en billboards geplaatst. Het is gewenst dat deelnemers aan de prijsvraag deze informatie betrekken in hun ontwerp. Motivatie van kunstenaar Aurelia van der Burght Het geschiedkundige verleden van Bladel laat zien dat de komst van de tram in vaste patronen van de samenleving beweging heeft gebracht. Een samenleving die in het begin van de 20e eeuw gekenmerkt werd door soberheid, eenvoud en een geïsoleerde positie. Daarnaast leefde de bevolking in verbondenheid met de natuur. Verplaatsingen gebeurden - tot aan de komst van de tram - over zandpaden, kinderkopjes en klinkers. Het was tevens een periode waarin men zich bezig hield met huisvlijt, onder andere met het vervaardigen van uiterst secuur borduurwerk. Inspiratie voor het ontwerp 'Kinderkopjes, maar dan anders', is uit het voorgaande verkregen. Het beeld is samengesteld uit 78 blokken. Aan de bovenkant van deze blokken is bij herhaling steeds een andere schuinte is aangebracht. Het materiaal waarvan de blokken zijn vervaardigd is beton. Boven op deze blokken liggen bronzen platen. Door de verschillende schuintes laat het beeld een rustige beweging zien, een beweging die de komst van de tram in de samenleving van destijds heeft veroorzaakt. De bronzen platen en de textuur ervan zijn een verwijzing naar een leven dat nog dicht verbonden is met de natuur. De betonnen blokken zijn een aanduiding dat industrie en stads leven door de komst van de tram in dit deel van de Kempen onder handbereik kwam. De ondergrond, waar het beeld op staat, is een verharde zanderige ondergrond. Het beeld levert, afhankelijk waar de toeschouwer staat, contrasterende beelden op. Zowel een ritmische beweging als een verstilde afdruk van banden(?) sporen in het zand. De langgerekte vorm snijdt ook daadwerkelijk dwars door het landschap, precies zoals de tram destijds deed. |