artprojects by Aurelia van der Burght
most of them in cooperation with other artists
most of them in cooperation with other artists
TINGELING
Negen keramische kleine klokken die door de wind in beweging komen en hun geluiden laten stromen. Een ‘wake up call’, een reminder, om even stil te staan bij de wereld waarin we leven. Om bewust te worden dat het Ch’i van de aarde is verstoord, uit balans is en in een negatieve spiraal terecht is gekomen. Is er nog tijd een nieuw evenwicht terug te vinden? Voor de volgende generaties is het noodzakelijk dat er nu actie komt. Het is al vijf over twaalf . . . . Een samenwerkingsproject van Aurelia van der Burght (visual artist) en Moniek Merckens (meubelmaakster/ houtbewerking). Te zien t/m april 2022 bij de Toren van Eben Ezer -België (vlak bij Maastricht) |
boekje open over dahlia's
Aurelia van der Burght
tijdens Veldhoven 100 jaar - expositie FLOWER POWER -
2021
Aurelia van der Burght
tijdens Veldhoven 100 jaar - expositie FLOWER POWER -
2021
2005 deelname door Aurelia aan contest Fused Space met project D.C.G.'s (Digital City Gates), georganiseerd door STROOM, Den Haag - 28 augustus tot en met 9 oktober -
2006 1e prijs voor D.C.G. 's ! meest innovatieve idee van Aurelia tijdens bijeenkomst be-inspired tijdens congres www.be-linked.nl, high tech campus Eindhoven, 15 juni 2006 2007 onderzoek door Aurelia bij weggebruikers naar de vraag waar begint Eindhoven en naar wenselijkheid van landmark(s) voor stad Eindhoven www.dekunstpraktijk.nl/waarbeginteindhoven.html lwww.dekunstpraktijk.nl/poortnaardetoekomst.html 2011 voorstel 'poort van toekomst' t.b.v. Culturele hoofdstad Brabant 2018 meer info over poortgebouw > |
project Digital City Gates (D.C.G.'s) / Poort naar de toekomst
2005 - 2018 D.C.G.´s (Digital City Gates) een project van Aurelia van der Burght Steden werden vroeger omringd door stadswallen. De stadspoorten gaven je al of niet de toegang tot de stad. Het stadje Eindhoven uit de 17e eeuw, waar later de dorpen Woensel, Gestel, Stratum, Strijp en Tongelre aan toegevoegd werden, had aanvankelijk wel stadmuren/wallen. Inmiddels zijn deze muren voor het merendeel vergaan, maar zijn nog wel te traceren. Eindhoven - zoals we het nu kennen - is nooit omringd geweest door stadswallen en stadpoorten. Als je nu Eindhoven met de auto inrijdt over een van de autowegen, dan merk je nauwelijks dat je Eindhoven binnenkomt. De grenzen van Eindhoven zijn niet merkbaar. Landmarks van Eindhoven zelf, zijn bij nadering van de stad amper zichtbaar aanwezig. Ineens ervaar je dat je in het centrum van Eindhoven bent aangekomen. Of zie je aan de borden dat je Eindhoven voorbij bent. Door realisatie van de D.C.G.'s wordt er een uitspraak gedaan over waar Eindhoven zich bevindt en begint. Maar juist door de grandeur van D.C.G.'s, ontstijgt het tegelijkertijd de plek. En daarnaast visualeren de DCG's de verbondenheid van de Lichtstad met de regio. De D.C.G.'s verwijzen naar en sluiten naadloos aan bij de ontwikkeling van Eindhoven naar een moderne, innovatieve en digitale stad, naar 'The Brainport' van overmorgen. In deze context zijn de D.C.G.'s ook te zien als icoon, als landmark, van ha! ik zie de D.C.G.!!!, dus ik nader of passeer nu dat creatieve Eindhoven, waar ze druk zijn met research, innovatie, technologie en design. Yes! Eindhoven kan eindelijk gezien worden!! De Digital City Gates worden gevisualiseerd door middel van digitaal reagerende lichtsculpturen. Deze lichtsculpturen reageren op de dichtheid / de intensiteit van het doorstromende verkeer dmv de kleur van het licht van deze lichtsculpturen. En Digital City Gates combineren met het poortgebouw van nu of onze toekomst? Zou zomaar kunnen! site van visual artist Aurelia van der Burght © all rights reserved |
'Daar word ik blij van' !
Workshop zandtekeningen door kinderen en volwassenen tijdens Dutch Happiness Week, Parktheater Eindhoven 2014 Workshop zandtekeningen Cult en Tumult Veldhoven 2013 Aurelia van der Burght |
BE HAPPY GO LUCKY een artproject tijdens Kermis Veldhoven-Dorp juli 2009
gerealiseerd met subsidie van Prins Bernhard Cultuurfonds, Schatten van Brabant, gemeente Veldhoven en bijdragen door plaatselijke sponsoren met medewerking van 'collectie Historisch Centrum het Markiezenhof, Bergen op Zoom', NEDERLANDS INSTITUUT VOOR ANIMATIEFILM, De Kunstpraktijk Deelnemende kunstenaars Gerrit Sol, Gijs van Bon, Olivier Nijs, animatiecollectief Dikke Boost!, Sander van Bussel, Anne Pillen, Mieke Manders, Mamabart, Jasper Kuipers, Matty Christensen, Arnoud Rigter, Jerome Siegelaer, ACG Vianen, Roel van de Laar Uit de Kom - entertainment en theater scholieren - basisschool Meester Gijbels Knegsel, Christiaan Huygens College VMBO Eindhoven kinderen basisschoolleeftijd uit Veldhoven Een art-project met een match tussen kermis en kunst De jaarlijkse kermis in Veldhoven Dorp vindt zomer 2009 plaats van vrijdag 10 t/m dinsdag 14 juli. Een deel van de Dorpstraat en het aangrenzend plein (De Plaatse) wordt dan kermisterrein. Aan de kermis grenst direct het kerkplein met de Sint Caeciliakerk. Culturele onderneming De Kunstpraktijk ligt eveneens aan de kermisroute, de kermis staat zelfs pal voor de deur van De Kunstpraktijk. Omwonenden aan het kermisterrein hebben tijdens deze kermisdagen heel wat te verduren. Ikzelf ben een van de omwonenden en de ervaringen die ik ieder jaar tijdens de kermisdagen weer onderga, wil ik dit jaar omdraaien naar een positief gegeven. Zo kwam ik op de gedachte vanuit de kunst bruggen te slaan naar dit oeroude volksfeest. Bruggen slaan naar de gewone mens op straat. Tenslotte hoort kunst bij het leven. Binnen dit project vindt ‘ontmoeting’ plaats tussen kermis en kunst, tussen kunstenaars en bezoekers van de kermis, tussen verleden/heden/toekomst van de kermis, tussen mensen die de kermis en het kunstproject bezoeken. Inhoud Kermis is van oudsher simpel volksvermaak, ontstaan uit kerkelijke rituelen. Een volksvermaak dat kenmerken in zich draagt van tijdelijkheid, glitter, kleur, beweging, licht, magie, spanning en sensatie, kortstondig vermaak, plezier, angst, verwarring, nieuwe vondsten, het zoeken naar grenzen. Een volksvermaak dat voor ‘Jan-en-Alleman’ bereikbaar is. Kermis van nu heeft zich ontwikkeld naar de grenzen van ingenieuze duizelingwekkende mechanische machines. Lunaparken waar kermispubliek sneller, hoger, tollender, gillende ervaringen opdoet. Met reuzenvormen, oorverdovende geluiden, ver uitstijgend boven de menselijke maat, bijna een soort van baroccoco van het ‘simpele’ volksvermaak van weleer. Het gebeuren brengt massa’s mensen op de been. Tijdens kermis 2009 in Veldhoven Dorp wil Stichting De Wolk een art-project realiseren waarbinnen een match wordt gezocht tussen kermis en kunst. Tijdens de kermisdagen zal deze match door een aantal van de deelnemende kunstenaars in actieve vorm worden nagestreefd door het zoeken naar interactie met het kermispubliek, de kermisexploitanten, publiek in de kroegen, het terrein van de kermis. Andere kunstenaars leveren hun bijdrage voorafgaand aan de kermis. Dit aan de hand van eigen reflectie. Daarnaast ontstaan werkstukken in workshops, waar leerlingen van scholen en andere instellingen aan kunnen deelnemen. Een belangrijk onderdeel van het project is de aandacht die uitgaat naar de cultuurgeschiedenis van de kermis. Dit om onder de aandacht te brengen dat van oudsher de kermis aan de wieg heeft gestaan van uiteenlopende culturele uitingen. Daarbij kan gedacht worden aan de bioscoop, theater, dierentuin. Binnen de te realiseren expositie worden beelden/prenten/foto’s opgenomen van een stukje van deze culturele achtergrond. Aan de deelnemende kunstenaars wordt gevraagd niet alleen een interactie met het publiek aan te gaan, maar voorwaarde bij het ontwikkelen van hun werk is dat zij zich tevens laten inspireren door een stukje uit de cultuurhistorie van ‘de kermis’. Doel Om tijdens de jaarlijkse kermis in Veldhoven Dorp een grote en nieuwe publieksgroep op een laagdrempelige wijze in aanraking te brengen met diverse vormen van kunst. Kunstenaars, artiesten en andere deelnemers/sters in de gelegenheid te brengen te onderzoeken op welke wijze zij de relatie kunnen leggen tussen verleden-heden-toekomst van dit volksfeest waarbij iedere op eigen wijze, binnen de gestelde kaders, vorm geeft aan een match tussen kermis en kunst. Onderzoek te doen of ´grenzen´ tijdens deze kermis op een andere wijze opgerekt of veranderd kunnen worden, dan alleen vanuit de gedachte van ´groot, groter, grootst'. |
intercultureel artproject SCHOUWEN
locatie - Veldhoven 2008, in samenwerking met stichting EVA, Stichting Kaleidoscoop en andere inwoonsters van Veldhoven. Mede mogelijk gemaakt door o.m. Rabobank Oerle-Wintelre, Sterken Interieurs Valkenswaard, Tapijtcentrum Nederland. De omslagdoeken / sjaals zijn gedrukt bij Textielmuseum in Tilburg. Aurelia van der Burght ontwierp voor iedere deelneemster een eigen specifieke sjaal / omslagdoek, aan de hand van voorwerpen meegebracht door de deelneemsters aan dit project. locatie - Tilburg 2009, in samenwerking met Huis van de Wereld, Stichting Buitenlandse Vrouwen, Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk, Feniks meer informatie www.dekunstpraktijk.nl/schouwen---een-intercultureel-art-project.html |
Bed & Breakfast De Kunstpraktijk
2 riante guestrooms zijn beschikbaar met eigen modern sanitair, eigen ingang, gebruik keuken en internetaansluiting - één van de guestrooms wordt telkens ingericht door kunstenaars, vormgevers en fotografen meer informatie > www.dekunstpraktijk.nl/bed-and-breakfast.html |
'Rijmen, kwasten en sponzen'
een project met 76 leerlingen van Toermalijn (Speciaal Basis Onderwijs) te Helmond juni 2006 met subsidie van het BISK Uit Hallo! Met mij Els van Delden ben jij ook alleen misschien heb je een schepje voor me te leen het natte zand plakt aan mijn hand ik aan deze kant en jij dáár samen graven naar elkaar ondergrondse wegen straks kom ik je vingers tegen in de hele lange gang … je wilt niet spelen jammer dan |
Bezoekers aan de Mercatura - huishoud - Beurs te Eersel werken al schilderend samen aan één grote impressie van de natuur in de Brabantse Kempen.
Tegelijkertijd wordt de voortschrijdende verstening van de Brabantse Kempen zichtbaar gemaakt. 'De natuur in Brabantse Kempen is van karakter zo afwisselend. Hele stukken zie je niets vanwege de bossen of het hoog gegroeide maïs. En plotseling is het weer helemaal open en sta je midden in de hei, ligt er iets verderop een groot ven of sta je met je voeten in het goudgele zand. Contrasten te over'. En hoe wordt het veranderende landschap ervaren? Vijf dagen beurs waarin spontaan wordt gereageerd en een tijdsbeeld van De Kempen ontstaat. september 2005 meer informatie > |
atelierroute Veldhoven 2008
meer informatie > |
Symposium 'the survival of the artist in the third millennium'
Ideevorming, research, organisatie en presentatie door beeldend kunstenaars Aurelia van der Burght en Mark Dijkstra in samenwerking met MU-Art Foundation, gemeente Eindhoven, FNV-KIEM en de NBKS. locatie -De Witte Dame Eindhoven - 1999 meer informatie > |
aan deze pagina wordt gewerkt . . . .
De Kunstpraktijk all rights reserved © 2024, visual artist Aurelia van der Burght