Onderzoek door Aurelia van der Burght
naar de vraag ´waar begint Eindhoven´? Eindhoven heeft nog niet de uitstraling van een vijfde stad van Nederland en blijft onopmerkzaam als onderdeel van Brainport Eindhoven. De kwaliteiten die Eindhoven in zich heeft worden nog steeds niet gevisualiseerd voor passanten en bezoekers van Eindhoven. Dit is een manco van Eindhoven dat opgepakt dient te worden en dat om verandering vraagt. Marktonderzoek toont aan dat iedere stad zich wil onderscheiden met de middelen die ze in huis heeft. Beeldonderzoek toont aan dat Eindhoven de juiste landmarks nog niet in huis heeft. Daarnaast is duidelijk geworden dat Eindhoven naast het Van Abbe nog meer echte publiekstrekkers nodig heeft. Deze publiektrekkers kunnen gerealiseerd worden in de D.C.G.’s. Dit onderzoek is gedaan in 2007. Inmiddels is Eindhoven Brainport booming business geworden. De silicon valley in het zuiden, een van de beste plekken in de wereld voor start-ups. Lichtstad Eindhoven is uitgeroepen tot dé evenementenstad van het jaar 2018. Zo'n stad verdient onderhand een landmark dat van ver te zien is! Hieronder een greep uit reacties van automobilisten aan de hand van interviews bij tankstations snelwegen Den Bosch - Eindhoven, Tilburg - Eindhoven Vraag: Waar begint Eindhoven? Tankstation Best Eindhoven eindigt zelfs niet, hoogstens een paar huizen, dan heb je het gehad. Eindhoven is helemaal niks Daar waar de files beginnen Geen flauw idee Bij restaurant de Valk, dan krijgen we het idee nu zijn we in Eindhoven! Bij m’n ogen, verder denk ik dan aan het PSV stadion, ik heb een hekel aan de randweg Dat weten we niet precies, we komen hier bijna nooit Weet ik niet, daar waar ze nu de bomen aan het weghalen zijn? Wel denk ik hier altijd, zijn ze nog steeds aan het werk? Not clear for me, is a big city Bij ring Eindhoven Eindhoven zegt me niet zo veel, is voor mij een werkstad. Bij splitsing A2 – A58 en anders als ik een Philipsbedrijf zie. Dan ga ik meer op mijn gevoel af. Als je Best passeert, dan ben je in Eindhoven. Ga je de ring op (wel veel ellende) dan ben je echt in Eindhoven. En als je in het PSV stadion bent, dan ben je echt in Eindhoven. Een landmark is niet echt aanwezig. Bij Tilburg zijn die er wel, de hoge torens. 10 km verder ongeveer of bij rotonde knooppunt Leenderheide. Maar ik heb echt absoluut niets met Eindhoven Voorbij Oirschot, en bij Eindhoven wordt het groen, dat zie je van een afstand. Maar er is geen landmark. Bij Ekkersrijt, viaduct onderdoor, daar begint Eindhoven. Maar Eindhoven is donker als je in de avond binnenrijdt. Zo gauw je de ring opdraait en als je veel verkeer tegenkomt. Eindhoven mag best met een icoon op de kaart gezet worden. Daar heb ik geen idee van, en ook geen beeld van. Wel veel groen aanwezig, een groen hart komt bij op als beeld. Vanaf Oirschot wordt het groen, ligt bij Veldhoven en ik denk aan de oude gebouwen van Philips. E’hoven kan wel een icoon gebruiken. Ligt er ook aan waar ik moet zijn, maar zodra ik de randweg zie dan ben ik Eindhoven. Maar in het hele randgebeuren van Eindhoven zijn geen landmarks te herkennen. Eindhoven verdient wel een een landmark of een baken. Begint bij mij bij de eerste afrit naar Eindhoven. Maar het kan wel een landmark gebruiken. Na Best begint Eindhoven, bij Van der Valk. Ik doe alles met het navigatiesysteem, dus ik let niet meer echt op de omgeving. Een herkenningspunt moet wel iets met licht hebben. Als ik de ring Eindhoven oprij. Ik heb er geen beeld bij, misschien de gebouwen langs de A2, VCD/Cosmos, industrieterrein de Hurk, Philipsstadion. Eindhoven verdient het wel een echte eyecatcher te krijgen. Bij het Philipslab? Ik ken Eindhoven eigenlijk niet. Is voor mij altijd een ‘voorbijgaande’ stad geweest. Eindhoven heeft me nooit echt aangesproken. Het zal wel goed zijn als er iets komt voordat je Eindhoven binnenrijdt, iets met licht dan. Ik weet dat we Eindhoven hebben gehad door de verandering van de weg. Eindhoven begint bij afslag richting Maastricht / Ekkersrijt / randweg. Hoeft geen landmark te komen. Bij afslag Helmond / Maastricht, daar begint Eindhoven. En PSV speelt er. Er is nu niet meer een speciaal landmark, vroeger wel, toen was dat het evoluon. De stad zou zoiets wel kunnen gebruiken Bij het eerste bord ‘Eindhoven’, bij de randweg en de file. Maar ik denk ook aan Philips en de campus. Het begin van Eindhoven zou wel herkenbaarder mogen worden. Ik ben het net aan het opzoeken, ligt aan het adres waar ik naar toe moet. Maar ik heb geen echt beeld erbij van waar Eindhoven nu begint. Maar dat maakt me ook niet uit. Ik werk in Eindhoven. Voor mij als ik bij Ekkersrijt Eindhoven binnerij, en als ik daar in de file moet gaan staan. Eindhoven is als stad niet echt herkenbaar. Een stad die w Geen flauw idee, herkenbaar aan de files steevast iedere ochtend, dan kom je in Eindhoven. Verder let ik er niet op, ik let op de weg. Tankstation Boxtel Bij randweg Eindhoven, in die hoek, omdat je dan om Eindhoven heen gaat rijden, wel vaak lastig, een landmark zou helpen Eindhoven begint bij mij thuis, ik ben muzikant. Misschien ook bij Ring Eindhoven, splitsing Helmond-Maastricht, maar die snelweg duurt veel te lang. Vroeger bij het evoluon, maar dat voelt niet meer als in de stad. Maar een landmark? Nergens voor nodig. Geen idee waar Eindhoven begint, ik kom er nooit. Maar een landmark zou iets groots moeten worden met licht. Ja, daar ergens, voorbij Best, achter die kruising van wegen. Een landmark is voor mij o.k. en mag ook iets kosten, 2 miljoen? Bij bordje bebouwde kom, bij Ekkersrijt. Je ziet eerst industriegebied rond de snelwegen en wat hoogbouw in het centrum. Verder brede wegen tot in centrum Eindhoven. De stad is ruim opgezet, kleine dorpjes zijn aan elkaar gebouwd. Een landmark hoeft van mij niet. Hier niet zo’n brede sloot waar een brug overheen moet. De stad begint voor mij al hier. Je mag 20 km om de stad heen als gebied van Eindhoven aanhouden, dat zijn stadsgebeiden. De toegevoegde waarde van een landmark zie ik niet echt, niet nodig voor mij. Rockcity Eindhoven, daar begint Eindhoven voor mij. Er zijn daar heel veel rockbands, van oudsher en dat is tekenend voor Eindhoven. Verder voor mij bij het Floraplein. Overigens wel interessant als er zoiets zou komen, dat mag dan heel groot zijn, en moet een trekpleister voor Eindhoven worden. Als ik bordje Eindhoven zie. Daarbij zie ik geen ikonen opdoemen. Voor mij overigens niet zo’n spannende vraag. Ik rij op een navigatiesysteem, dat vertelt me precies waar ik zit. Een landmark hoeft er voor mij niet echt te komen. 5 km verder. Als ik de John F Kennedylaan oprij. Voor de herkenbaarheid van de stad zal het zeker beter zijn als er iets zou komen, zeker voor iemand die niet uit de b Als je Best voorbij bent, daar begint Eindhoven. Zal wel leuk zijn als er een landmark, een herkenningspunt gerealiseerd zou worden, maar dan wel iets met licht en functioneel gebruik. Bij knooppunt Ekkersrijt / Eindhoven Airport. Ze zijn nu op verschillende plaatsen de wegen aan het verbreden. Het binnenkomen van Eindhoven is massaler geworden. Het karakteristieke van vroeger is weg. Echte kenmerken van Eindhoven zijn minder zichtbaar geworden, dat heeft puur met de drukte van het verkeer te maken. Eindhoven is stadser geworden. Vroeger waren er wel van die landmarks, maar die zijn er nu niet meer als je naar Eindhoven toe rijdt. Het zou niet verkeerd zijn als er in de toekomst zoiets zou komen, in de vorm van kunt of een gebouw. Wel een eyecatcher die past bij Eindhoven. Bij de Randweg van Eindhoven, daar begint Eindhoven. Landmarks zijn niet nodig, ik heb daar geen behoefte aan. Op de ring, daar begint Eindhoven, waar je soms in de file staat. Ik denk dan ook aan Philips. Maar landmarks hoeven van mij niet. Een stadspoort met zijn poortgebouw vormde een onderdeel van een stadsmuur of stadswal en was vooral een verdedigingswerk. Ze werd dan vaak met een toren gecombineerd als poorttoren. Oorspronkelijk zal een stadspoort ook 's nachts vaak gesloten zijn geweest, om ongewenste bezoekers aan de stad te weren. Het woord 'poort' is afgeleid van het Latijnse 'porta' wat 'doorgang' of 'opening' betekent (uit Wikipedia) © all rights reserved, Aurelia van der Burght, 2004-2019 |